11 grudnia 2013

Chleb pszenny z miodem i płatkami owsianymi na drożdżach

W tym tygodniu upiekłam chleb, który wyszedł bardzo smaczny i fajny strukturalnie. Jeden z najlepszych jakie wyszły z mojego piekarnika. Przepis znalazłam tutaj i troszeczkę go zmodyfikowałam. Można upiec jeden wielki bochenek, ale wg mnie lepiej wyglądają dwa małe, w razie potrzeby jeden można zamrozić i mieć świeży, a drugi zjeść na bieżąco. Pierwszy raz chlebki wyrastały u mnie  w koszyczkach, ale że nie mam takich specjalnych to użyłam takich jak na zdjęciu poniżej, tylko wyłożyłam go folią spożywczą, po wyrośnięciu szybkim ruchem przerzuciłam na blaszkę. Chlebek w piecyku ładnie urósł, ale najważniejsze jest, aby dobrze wyrósł w pierwszej i drugiej fazie, gdyż inaczej może pękać w piecyku.
Przepis dołączam do akcji zorganizowanej na  mikserze przez BlondStefa "Domowe pieczywo i bułki". 


ROZCZYN :
  • 16 g świeżych drożdży
  • 1 łyżka miodu
  • 150 ml letniego mleka
  • 100 g mąki pszennej
Do miseczki włożyć drożdże i wlać mleko, mieszać aż drożdże się rozpuszczą, następnie dodać miód, znów dokładnie rozmieszać i wsypać mąkę. Wymieszać i odstawić na 15 - 30 minut, aż rozczyn podrośnie.


SKŁADNIKI :
  • 200 g mąki pszennej typ 650
  • 250 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 2 łyżeczki soli
  • 115 g płatków owsianych
  • 1 łyżka miodu
  • 225 ml wody
  • 15 g miękkiego masła 
Na stolnicę lub do dużej miski przesiać obie mąki, dodać płatki owsiane i sól, wymieszać. Następnie dodać rozczyn, miód, masło i wodę. Wyrobić gładkie, zwarte, elastyczne ciasto (mi to zajęło około 10 minut). Wyrobione ciasto włożyć do miski wysmarowanej oliwą, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe, bez przeciągów miejsce na około 90 minut, aż ciasto podwoi swoją objętość. 
Po tym czasie wyjąć ciasto na stolnicę i ponownie zagnieść. Podzielić na 2 części i z każdej uformować bochenek, odłożyć na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia lub tak jak ja włożyć do koszyczków (użyłam zwykłych do podawania pieczywa), przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe, bez przeciągów miejsce do wyrośnięcia na około 50 minut.
Na 10 minut przed końcem wyrastania nagrzać piekarnik do 230 stopni.
Wyrośnięte chlebki posmarować po wierzchu mlekiem, wstawić do gorącego piecyka i piec w tej temperaturze przez 10 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec jeszcze około 20 minut. Na 10 minut przed końcem pieczenia możemy na najniższy poziom piekarnika wstawić naczynie wypełnione wodą, które będzie tworzyło parę i chlebek będzie bardziej chrupiący. Upieczony chleb popukany od spodu będzie wydawał głuchy odgłos. Gorące bochenki wyjmujemy na kratkę i zostawiamy do wystudzenia.


Domowe pieczywo i bułki

2 komentarze:

  1. Wygląda bardzo apetycznie.Kolejny przepis do wypróbowania. Mam wszystkie potrzebne składniki.
    Pozdrawiam, Beata

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.