31 października 2015

Kluski śląskie

Kluski śląskie czyli tzw kluski z dziurką uwielbiam i aż się wstyd przyznać, że pierwszy raz sama je zrobiłam 3 tygodnie temu. Bez jajka, z samych ziemniaków i mąki są idealne. W kluskach śląskich ważną rolę odgrywa dziurka, która ma za zadanie przetrzymania sosu. Zawsze myślałam, że zrobienie ich to bardzo czasochłonne zajęcie, ale przekonałam się, że robi się je bardzo szybciutko. Koleżanka Ania która dawała mi rady jak zrobić te kluski, powiedziała, że ważne aby ziemniaki były gorące, wtedy kluski wychodzą lśniące i aksamitne. Mi wygodniej jest formować kuleczki prosto z miski, ale można też zrobić z ciasta wałek, podzielić na części i z każdej lepić kluskę.


SKŁADNIKI :
  • ok 1 kg ziemniaków
  • mąka ziemniaczana
  • sól
  • woda do gotowania 
  • łyżeczka oleju
Ziemniaki obrać i ugotować w osolonej wodzie. Odcedzić i gorące przecisnąć przez praskę. Ziemniaki włożyć do miseczki i równo ułożyć, podzielić nożem na 4 równe części. Jedną część wyjąć na chwilkę i w jej miejsce wsypać mąki ziemniaczanej tyle, aby było równo z ziemniakami. Dorzucić odłożoną część i szybko zagnieść gorące ziemniaki z mąką na jednolite, gładkie, lśniące ciasto. 


W dużym garnku zagotować wodę z łyżeczką soli i olejem. 
Z ziemniaczanego ciasta bierzemy po kawałeczku i formujemy kuleczki, następnie w środek każdej kulki wkładamy palec lub trzonek okrągły od drewnianej łyżki tworząc dziurkę (dziurki nie robimy na wylot). Uformowane kluski układamy na stolnicy obsypanej mąką, tak aby nie stykały się ze sobą. Do wrzącej wody wrzucamy po kilkanaście klusek i od momentu wypłynięcia na wierzch gotujemy je jeszcze 2 minuty. W zlewie przygotowujemy miskę z zimną wodą i wrzucamy do niej prosto z wrzątku ugotowane kluski na około 30 sekund, po czym odcedzamy na druszlaku. Dzięki temu kluski nie będą nam się sklejały.


Ugotowane kluski podajemy polane ulubionym sosem w towarzystwie bigosu lub modrej kapusty.

RADA: Kluski możemy uformować ciut wcześniej, ułożyć na deseczkach tak by się nie dotykały i wstawić do lodówki. Później od razu z lodówki wrzucamy na wrzątek.

1 komentarz:

  1. Super kluski śląskie, jak ja dawno ich nie robiłam, Justynko dziękuję za przypomnienie .......wszystkie Twoje przepisy są super :)


    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.